ZETOR GERLACH 4×4 v poľskom tendri na obmenu obrnených vozidiel
Projekt ponúka kooperáciu s miestnym priemyslom, cieľom je výroba v Poľsku
KIELCE/MSPO – Domáce obrnené vozidlo novej generácie ZETOR GERLACH 4×4 sa prezentuje na jednej z hlavných európskych výstav obranných technológií International Defence Industry Exhibition MSPO 2019 v poľských Kielcoch. Na veľtrh prichádza po tom, čo spoločnosť Zetor Engineering Slovakia, a.s. minulý týždeň vozidlo prhlásila do súťaže na obnovu vozidiel v rámci programu Pegaz vyhlásenej Inspektorat-om Uzbrojenia MON.
V Kielcoch sa ATV Zetor po prvý raz predstavil vlani, krátko po svojej svetovej premiére na IDEB 2018 v Bratislave. Odvtedy vozidlo absolvovalo množstvo záťažových skúšok, ktoré preverili jeho schopnosti a deklarované parametre. “Celý rad, často až extrémnych testov vrátane odstrelu 8 kg TNT pod kabínou potvrdil, že vozidlo je pripravené na ostré nasadenie,“ zhrnul vývoj od vlaňajšieho predstavenia ATV Zetor na MSPO obchodny riaditeľ Zetor Engineering Slovakia, a.s, Juraj Palko.
Projekt ponúka kooperáciu
Projekt Gerlach predstavuje riešenie, ktoré je možné uspôsobiť presne na mieru poľskej armády. Zetor Engineering je otvorená rokovaniam s poľskými štátnymi a súkromnými podnikmi s cieľom čo najlepšie naplniť potreby poľskej armády a zároveň podporiť lokálny obranný priemysel. Cieľom je vytovriť podmienky na výrobu vozidla priamo v Poľsku.
Okrem Poľska a Slovenska sa vozidlo už predstavilo aj v Slovinsku na veľtrhu SOBRA 2018 a na výstave IDET 2019 v Brne. Už 10. septembra tohto roka bude po prvý raz uvedené aj na jednej z najväčších svetových výstav obranného priemyslu DSEI v Londýne.
Zetor Gerlach je taktické obrnené vozidlo novej generácie. Jeho schopnosti v teréne zabezpečuje špeciálna konštrukcia podvozku Rolling Chassis ZETOR s maximálnou priľnavosťou k povrchu za každých podmienok, ako i robustný krútiaci moment 1300 Nm. Vozidlo bezproblémov prekonáva zákopy o šírke 1 m a terénne schody o výške 0,5 m.
Portálový rámový koncept podvozku je zároveň schopný odolávať vysokým dynamickým účinkom a je jedným z hlavných pilierov proti mínovej ochrany. Kabína je konštruovaná ako pretlaková bezpečnostná kapsula odolná voči nástrahám IED, ktorá pojme až 6 členov posádky. Kapsula je uchytená nezávisle na podvozku, a tak pri jeho poškodení mínou zostane posádka chránená.
Bezpečnost posádky je podporená aj prídavným modulárnym pancierovaním spolu s oddelenou a odpruženou podlahou a proti mínovým „V“ ochranným štítom.
K ďalším prednostiam vozidla patrí jeho dynamika, potvrdená maximálnou nameranou rýchlosťou 125 km/h, ako i jeho variabilita.
Vozidlo je zkonštruované výlučne z EU komponentov vrátane úspešne otestovaného podvozku – „Rolling Chassis ZETOR“. Z pohľadu zákazníka to znamená bezproblémovú logistiku, dostupnosť náhradných dielov a nízké servisné náklady.
Vozidlo umožňuje celý rad nadstavieb vrátane osadenia mechanických a diaľkovo ovládaných veží pre guľometnú paľbu, protitankové riadené strely, mínomety či granátomety.
V rámci rozmerov a otvorenej architektúry se zároveň počítalo s ďalšími evolučnými cyklami. GERLACH tak nejenže odpovedá na aktuálne potreby armád, ale zároveň je plne adaptabilny na nové požiadavky v rámci nasledujucich desaťročí.