Obrnené vozidlo Gerlach prináša podporu priemyslu na Slovensku i v zahraničí
Okrem Slovenska sa dostali do „zameriavača“ obrneného vozidla Gerlach aj ďalšie krajiny, ktoré pripravujú obnovu svojich flotíl obrnencov. Spoločnosť Zetor Engineering Slovakia, a.s., ktorá vozidlo vyvinula má záujem o kooperáciu s lokálnymi výrobcami a podporiť tak zamestnanosť, ako aj výskum a vývoj v danej krajine.
Potom čo Gerlach v lete úspešne absolvoval náročné skúšky slovenskej armády a začiatkom septembra sa predstavil na medzinárodnom veľtrhu MSPO v poľských Kielcoch, ukončil ďalšiu zahraničnú »misiu«, tentoraz v Slovinsku. Na medzinárodnej výstave SOBRA v meste Gornja Radgona sa o slovenské vozidlo okrem iných autorít medzinárodného obranného priemyslu osobne zaujímal aj minister obrany Slovinska, Karl Viktor Erjavec (video). „Nie je vylúčené, že aj táto krajina pristúpi k modernizácii obrnených vozidiel, sme preto radi, že naše vozidlo vzbudilo pozornosť a to aj v silnej medzinárodnej konkurencii,“ uviedol Juraj Paľko, obchodný riaditeľ Zetor Engineering Slovakia, a.s. Spoločnosť sa taktiež zaujíma o možnosti dodávky pre rumunskú armádu a bola oslovená aj zo strany Belgicka.
Ekonomické stimuly
Stratégiou a zároveň konkurenčnou prednosťou spoločnosti pri uchádzaní sa o dodávky v rôznych krajinách je záujem o kooperáciu s domácimi výrobcami. Zetor môže v tomto smere stavať na vybudovaných základoch, kedže už dnes okrem Slovenska Česka a Poľska pôsobí aj v ďalších európskych krajinách.
„V prípade kontraktu v danej krajine by projekt priniesol stovky pracovných miest, ako aj pridanú hodnotu a transfer najnovších poznatkov v rámci vyspelého odvetvia, aké dnes predstavuje obranný priemysel,“ uviedol Juraj Paľko
Spoločnosť už dnes zamestnáva viac ako 1300 ľudí na výrobných plochách, ktoré predstavujú viac ako 100 000 m2. Výrobu vozidla, ktoré je na báze modulárneho konceptu je tak možné rozbehnúť prakticky okamžite do pár mesiacov.
Prednosti vozidla Gerlach
Projekt taktického obrneného vozidla 4×4 Gerlach cieli na všetky trhy, kde prebieha obstarávanie alebo obmena zastaralých viacúčelových vozidiel 4×4. Vozidlo má predpoklady splniť všetky aktuálne aj budúce požiadavky modernizácie armád či bezpečnostných zložiek.
Pri vývoji boli zohľadnené najnovšie technické a konštrukčné požiadavky na vozidlo 21. storočia, ako aj reálne skúsenosti z vojenských konfliktov. Ponúka novú úroveň ochrany, modularity, mobility a komfortu. Pripravený je na vysokú voliteľnú balistickú a protiminovú ochranu a to až na STANAG 4569 – balistická ochrana stupeň 1 úroveň 3 a protimínová ochrana , stupeň 2 úroveň 3a, 3b. Táto úroveň ochrany ochráni posádku aj v podmienkach s ohrozením improvizovanými nástražnými systémami.
Kabína vozidla je dimenzovaná tak, aby sa do nej pohodlne vošlo až šesť členov posádky o výške až 190 cm a váhe 120 kg vrátane výstroje a v prípade núdze môže prijať ďalších doch vojakov. Vozidlo odvezie 1,5 tony a pohybuje sa nadpriemernou rýchlosťou.
Počas testovania vo vojenskom priestore na Záhorí zdolalo terénny schod s výškou 500 mm a prekonalo zákop so šírkou jedného metra. Pri prekonávaní oboch prekážok malo vozidlo záťaž 6x 120kg, ktorú tvorila posádka a tonový náklad. Gerlach si počas testov poradil aj so šesťdesiatpercentným stúpaním a pri jazde na terénnom okruhu jazdil rýchlosťou 80 km/h.
Svaly napína aj Fox
Do portfólia spoločnosti patrí tiež vozidlo rýchleho nasadenia FOX s vysokou terénnou priechodnosťou kategórie RDV (Rapid Deployment Vehicle). Určené je pre potreby špeciálnych síl. Vozidlo malo výstavnú premiéru na IDET-e v Brne, kde zaznamenalo pozitívne ohlasy u viacerých zákazníkov a podrobilo sa aj zahraničným vojskovým skúškam.
Ďalšie info o projektoch nájdete na www.zetorengineering.sk
O Zetor Engineering Slovakia, a.s.
Spoločnosť bola založená v júni 2000. Pôsobí ako centrum výskumu a vývoja pre mobilné aplikácie strojov a špeciálnych vozidiel. Je profesionálnym partnerom pre vývoj, inovácie a komplexné dodávateľské riešenia, a to aj v oblasti obrany.